125 let od výstupu na vrchol Pevnosti ve Hřensku

Autor Zdeněk Kropáček | Datum 02.24.2013

Tolik let uplyne letos v březnu od doby, co dvaasedmdesátiletý Carl Beck se svými druhy vystoupil na vrchol Pevnosti /Becksteinu/ ve Hřensku. Byl to prvý sportovně motivovaný a sportovně provedený výstup na pískovcový vrchol na území Čech, byl to začátek historie sportovního lezení v Čechách. Pro úplnost – v březnu 1888 byl ještě dosažen vrchol Lovecké trubky, další nedaleké dominantní věže.

Pevnost

V roce 1988 – před pětadvaceti lety – byla velká oslava stého výročí. Na jejím počátku bylo připomenutí Helmuta Weigela na jednání děčínské vrcholové komise, že se blíží stoleté výročí. Následovala horečná práce vrcholových komisí /VK Děčín,  VK SZ Čech,  ústřední komise pískovcového lezení/ a děčínského horolezeckého oddílu, ve finále také skalní čety Hřensko. Oslovený výbor  horolezeckého svazu ČÚV ČSTV to bojkotoval. /Mimochodem-  na oficiálních stránkách o historii lezení na skalách je „1888 – první cesta v regionu Labských pískovců“ a pod odkazem Beck Carl se dočteme: „uvádí se, že byl prvním horolezcem na území ČR“/.  Takže se nakonec jednalo akci severočeských lezců Labských pískovců, ale to ji na významu neubralo. Připomeňme si ji.

Samotný začátek roku 1988 se zapsal do vrcholové knížky na Pevnosti hned několika výstupy v prvých dnech roku. První byli na vrcholu  1.1.98 v 00.00 Jaromír Pospíšil s rodinou, o něco později Zdeněk Kropáček /ten ještě absolvoval výstup na Loveckou trubku/, pak Eda Puncman, další den Günter Schneider, Helmut Weigel, Paleček a Láďa Ryska. Ti zapsali následující verše:

                              Před sto lety s příchodem jara

                               vylezla se u nás první skála.

                              Ten, kdo jako první jí zdolal

                               svým jménem hrdě ji  nazval

                              Tím historie naše začala

                               -mnoha úspěchy se zapsala.

                              Zapsala však také velký bol,

                              když kamarád nevrátil se z hor.

                              Když exhalace naše lesy sžírá

                              a ve vzduchu je samá síra.

                              Přátelství ze skal kvapem mizí,

                              lezec k lezci chová se jak cizí.

                              To je ten náš moderní svět,

                              vše zkrátka žene se jen vpřed.

                              Jen ty naše skály klidně dál stojí,

                              dalších sto let lezce uspokojí.

Protože není známo přesné datum prvovýstupu, byl na oslavu zvolen den 19. března, byla to sobota, zhruba uprostřed měsíce:

V tu sobotu se v deset hodin na Mezní Louce sešlo okolo stovky lidiček, někteří v napodobeninách dobové výstroje. Šéf děčínského oddílu je krátce uvítal, pak předseda vrcholových komisí děčínska a SZ Čech přednesl epickou rýmovačku, kterou složil těsně předtím:

                                      Carlu Beckovi

                          Před sto lety sem s druhy přišel,

                          nové neslezené skály viděl.

                          Ačkoliv měl pokročilý věk

                          choval se stále jako rek.

                          Největší neslezená skála jej vábila,

                          však na ní lidská noha nestanula.

                          Roklí na masívy, z masívů do sedla

                           -objevitelská vášeň jej posedla.

                          Ze sedla strmými komíny,

                           zde již nepotřebovali cepíny.

                          A náhle výhled dokola vůkol

                          to je přec nejvýše, to je přec vrchol!

                          Přátelská objetí, potřásání rukama,

                           pak možná písnička nebo chvíle s dýmkama.

                          Na to asi vůbec nemyslel,

                           že novou etapu lezení otevřel.

                           Spíše si na vrcholu říkali,

                           že ještě jednu skálu cestou viděli.

                           Možná hned, možná za týden k ní spěchali

                           a hřebenem s přeskoky ji zdolali.

                           Tak vzniklo lezení na naší straně hranice,

                           tak vznikla nová překrásná tradice.

                           Děkujeme Ti Carle Becku za Tvoji věž

                           na stoleté výročí jsme sem přišli též.

                           Přišlo nás nemálo- a to Ti slibujeme,

                           že z té krásné čisté tradice neuhneme.

                           Tak  jako Ty máme skály rádi,

                           tak jako Tvé i naše ruce je hladí.

                           Jistě za sto let pokročila technika,

                           co však přetrvá – je právě etika.

 

Počet lidiček narůstal, na vrchole a na okrajích vedle Pevnosti jich už bylo víc jak 200, možná na 300. Lezlo se hromadně na vrchol, potkávali se staří přátelé, vychutnávalo se nádherné počasí, fotilo se /velký zájem byl o ty historické napodobeniny/, zapisovalo se do mimořádné pamětní vrcholové knihy  /ta normální byla ten den sundaná, prý aby se nepopsala/.  Později se nikdo ani nedivil, že mimořádná pamětní vrcholová kniha byla někam zašantročena a není.

 

 

 

Další část oslav byla v sále na Mezní Louce, kam bylo pozváno celkem 80 osobností k převzetí pamětních listů za zásluhy o rozvoj pískovcového lezení v Labských pískovcích od předsedy krajského výboru horolezeckého svazu Jirky Šimona . Chybička na pamětních listech /název věže Lovecká cesta místo Lovecká trubka/ byla velkoryse přehlížena.

Za Rudu Zabilku, Jirku Šlégla a Honzu Šimona bohužel přebírali pamětní listy pozůstalí.

Akce měla ohlas v krajských novinách /článek od Vládi Slouky/, v děčínských přehledech /článek od H.Weigla,/, v horolezeckém časopise NDR /článek od Guntera Seiferta/, ve statích od Karla Steina, na výstavě k výročí turistiky a horolezectví v kostele ve Hřensku a pak s odstupem času v knize o historii severočeského horolezectví „Ó horo“.

Tak se pomalu dostáváme k otázce: Nehodila by se nějaká oslava 125. výročí? Třeba OVK nebo sama Správa NP České Švýcarsko něco nabídnou. Horolezecká činnost je totiž náplní vrcholových komisí a také se dost zásadně týká národního parku. A Vašek Sojka ze Správy NP je mezi těmi, co obdrželi pamětní list…

Možná jsem ovlivněn oslavami 125. výročí prvního sportovně motivovaného výstupu na pískovci vůbec, na Falk, na které jsem měl čest býti pozván. A bylo to velké /slavnostní shromáždění v největším sále drážďanské radnice, raut, hromadné lezení na Falk…/

Zdeněk Kropáček


  1. Komentáře: 47 - “125 let od výstupu na vrchol Pevnosti ve Hřensku”

  2. Jeník Pleticha | 25.02.2013 - 10:10:17 | Reagovat

    OVK Labské pískovce žádnou oslavu výročí vylezení Pevnosti nechystá a ani nemůže. Věž Pevnost se nachází v 1.zoně NPČŠ, kde je od 28.2. do 1.7. zákaz lezení od NPČŠ.
    http://www.npcs.cz/sites/default/files/user_files/ke_stazeni/Zakony/navstevni_rad.pdf

  3. Jan | 25.02.2013 - 10:54:19 | Reagovat

    Výjimka půjde s největší pravděpodobností udělit až při výročí dvoustém ;-).

  4. Josef Novotný | 25.02.2013 - 11:17:14 | Reagovat

    Že by decentní narážka na Vaška Sojku nezabrala?

  5. ZdenekK | 25.02.2013 - 12:01:44 | Reagovat

    OVK už o tom jednala? Nebo je Jeník sámojediný držitel titulu “OVK”?

  6. Houba | 25.02.2013 - 14:27:56 | Reagovat

    Myslím, že Jeník zareagoval správně a nemůžeme v tomhle směru od něj asi očekávat nějakou iniciativu. Vím, co už ho lezení v NP stálo práce a není z těch, kdo by jednou dané dohody porušoval. Pokud by ta iniciativa vyšla od druhých jmenovaných (SNP), pak by tomu určitě nebránil.

    Jubilejní 100letý výstup musel být parádní, se spoustou velkých osobností a rád bych se jí býval zúčastnil také. Nicméně, osobně si myslím, že různá čtvrt a půl jubilea už by se měla obejít bez podobně masových akcí..

  7. JardaU | 25.02.2013 - 17:06:04 | Reagovat

    Oslav 100 letého výročí jsem se osobně zúčastnil. Byla to parádní akce. O to víc mně mrzí, že pamětní kniha někam zmizela. Ze světa nezmizela, někdo ji má určitě doma. Stálo by zato, po ní ještě popátrat.

  8. Ruda | 25.02.2013 - 17:47:42 | Reagovat

    Nazdar Zdenku.Kdo to je vedle Tebe a Tve manzelky za par?A co se tyka Falkensteinu-kdy je 150te vyroci?Diky Ruda.

  9. ZdenekK | 26.02.2013 - 08:44:53 | Reagovat

    ad Ruda: Na Falku stával skalní hrádek, který v tehdy českém pohraničí zřídil Berka z Dubé. Prvý sportovně motivovaný /tehdy ještě s různými pomůckami/ výstup byl Turnerweg 6.3.1864. A pro doplnění- oslava 125. výročí Falku se konala 24.6.1989. Na fotce je Jarda Houser, Bea, Zdeněk a Dáša Kropáčkovic.

  10. Vláďa Nehasil | 26.02.2013 - 12:57:00 | Reagovat

    ad Houba:
    Myslím si Jirko, že Jeník mohl jako zástupce horolezců, v rámci veřejného zájmu, zareagovat jinak (pokud tento zájem je). Mohl se obrátit na NP s požadavkem uspořádání malé akce (např. vycházka s vylezením na vrchol Pevnosti) a po jejich odpovědi nás informovat o jejich stanovisku. Ing. Salov z NP vcelku rychle odpovídá všem na jakékoliv dotazy a věřím, že v tomto případě by tomu nebylo jinak. A pak, kdo jiný než předseda OVK by měl projednávat tento záměr s NP? Dle Statutu Centrální vrcholové komise a oblastních vrcholových komisí ČHS, o.s. má k tomu oprávnění.
    Co se týká zásluh či mnoho práce, tak protože zatím nevidím žádné zlepšení současných lezeckých podmínek v NP, tak to nemohu posoudit. Sundavání vrcholových knih a k tomu bez povolení NP (výjimky z bližších ochranných podmínek NP v 1. zónách, např. ze soutěsek (Kajak, atd.)) nebo pokusu o zavedení byrokratických průkazek prvovýstupce nepovažuji za zásluhu. Jediné co mohu potvrdit je jeho velmi aktivní přístup – je ale otázkou, zda tímto lezci dosáhnou lepších podmínek.

  11. Ruda | 26.02.2013 - 15:31:38 | Reagovat

    2Zdenek:Tebe s manzelkou jsem poznal.Doufam,ze se pristi rok na 150te vyroci sejdeme pod Falkem.Cas je relativni hodnota.Diky za Auskunft a “Hore Zdar”-Ruda.

  12. knejp | 26.02.2013 - 16:05:53 | Reagovat

    Souhlasím se Z.K., že by oslava 125. výročí Becksteinu oslovila mnoho horolezců. Domnívám se však, že jeho článek ze dne 7.1.2013 ” Lezecká událost roku 2012″ tomu záměru moc nepomohla a ze strany SNP by byl dle mého názoru postoj jistě negativní.

  13. Jeník Pleticha | 26.02.2013 - 16:11:22 | Reagovat

    Kdo bude chtít uvěřit pohádkám V.N.,tak s tím stejně nic nenadělám,ale dokážu obhájit svoji činnost a práci správců a lidí,kteří aktivně pracují při údržbě oblastí OVK LP osobním setkání zásadně nebudu debatovat po internetu!!

  14. David Nehasil | 26.02.2013 - 17:03:40 | Reagovat

    Aktivní přístup předsedy OVK je velký, ale toho dobrého pro lezeckou veřejnost moc nevidím. Když to dám dohromady je to jen archiv pro badatelská účely. Jinak vidím pro lezce jen zákazy, které pod tíhou doprdelelezectví prosadil. Viz zákaz dělání přeskoků, zákazy prvovýstupů na některé masivy v Labáku, zrušení věží ve Hřensku a sundání vrcholových knížek,zákaz lezení na vybrané věže, omezení prvovýstupců a vyžadování souhlasu správců aj. Dosazený předseda na začátku sliboval lepší zítřky pro lezce, na které mnohé nachytal. To že měnil svazové kruhy, knihy aj v Labáku, tak to se dělo i před ním.

  15. ZdenekK | 26.02.2013 - 20:01:48 | Reagovat

    Z diskuze je vidět, že u představitelů lezení v oblasti- a zdá se ani u lezců – není zájem oslavit 125. výročí. Před 25 lety jedni nadšeně připravovali, druzí se nadšeně a v hojném počtu dostavili, ale to byla kutatá stovka a “125″ je skutečně spíše okoukané z tehdejší NDR. Pravda je, že kdo se nezeptá, ten se nikdy nedoví stanovisko Správy NP. Ani nápadů na alternativy moc není. Nikdo nezvážit možnost provést symbolickou oslavu pod Pevností na povolené turznačce, nebo v srpnu s mnohem jednodušší výjimkou ze zákazu hromadných akcí /v minulosti bylo takových výjimek uděleno více/ na vrcholu, nebo třeba ve spolupráci s OÚ Hřensko někde dole nebo na parkáči na Mezní Louce /OÚ by v tom mohlo cítit přilákání více lidí a Němců než obvykle/. Nikdo nezvážil možnost oslovit o.p.s. Čeké Švýcarsko která by možná převzala některé organizační /a finační/ starosti a tak dále. Prostě nejlepší je říci “nejde to” a konec.
    Na závěr: Třeba si alespoň někdo vzpomene tohle nekulaté výročí připomenout na valné hromadě ČHS v březnu. Nebo taky ne.
    P.S. Já jsem si to výročí oslavil 1.ledna asi o půl jedné ráno.
    Zdeněk Kropáček

  16. P. | 27.02.2013 - 08:20:59 | Reagovat

    Díky za osvětu a pěkný obrázky. Ty říkačky mi z toho teda tak trochu dělají Cimrmana :)
    Jinak pětadvacítka mi v případě výročí výstupu na věž taky na nějaký velký slavenice nepřijde, to by se za chvíli mohla slavit každá dekáda a pětiletka.
    Jeníkův postoj v tomhle případě celkem chápu. Zdá se mi zbytečný blbnout tam v březnu. Každopádně oficiálně.
    Pokud jde o přátelskou vycházku po turistický cestě, tomu snad nebrání vůbec nic. A je mi to mnohem sympatičtější než rauty a proslovy z pódia.
    Já už jsem celkem vnitřně srovnanej s tím, že pokud publikovat fotky ze zasněženejch pískovcovejch vrcholů, tak jedině historický. A libůstky typu horezdarů na měkčím písku nechávat spíš jen na soukromý hecování a ne se s nima vychloubat veřejně.

  17. Jan | 27.02.2013 - 11:56:10 | Reagovat

    Kluci, když čtu diskusi, tak bych nevěřil, že je vám víc jak 15. Intrikujete jek báby co čtou Blesk.

  18. Lukas B. | 01.03.2013 - 12:55:58 | Reagovat

    ty říkačky, no, není každej šejkspír, je to roztomilé, ale tak pro babičku na rodinnou oslavu, desetiletá vnučka by jistě sklidila potlesk. ale soudnost, proboha, rytmus, dlouhá/krátká slabika, chybí řemeslo. v podstatě nemám nic proti oslavným říkačkám, dělali je i mistři, tuším že Vrchlický napsal na objednávku státních drah při příležitosti střihání pásky na jakémsi mostě verše “základ v hrudi pevných skal, cement žulu upoutal, ocel pevna, beton tuh, dílu tomu žehnej bůh!”

  19. Vašek S. | 11.03.2013 - 13:17:54 | Reagovat

    Pěkné výročí – není důvod si ho nějakým způsobem nepřipomenout.
    Normálně na tyto stránky nechodím – pravda – nakonec se ke mě informace dostala, ale přímá cesta by byla rychlejší.
    Vidím to tak, že pro NP je horolezectví v Labských pískovcích respektovaným fenoménem. Více než stoletá radice čistého skalního lezení v našem koutě světa si zaslouží obdiv a respekt.Skalní lezení má v parku své místo a jsme rádi, že vás máme. Jsme na vás hrdí stejně jako třeba na sokolíky (ptáky)
    Takže velmi rádi se tímto krásným výročím pochlubíme na našich stránkách, v našich novinách atd. a zvážíme další možnosti. V každém případě jakákoli hromadná akce na Pevnosti v březnu , dubnu a květnu nepřipadá v úvahu. Hnízdí tam kriticky ohrožený kamarád a žádné výročí nemá hodnotu zmařeného života.

  20. Honza S. | 12.03.2013 - 17:49:43 | Reagovat

    Líbí se mi názor Vaška…
    Jestli si chcem připomenout výročí, proč ne, ale není při tom přece vůbec nutný hnát se na vrchol, obzvlášť když je jasně deklarovaný zákaz lezení. Jde o to tam vylézt (nejlépe jako první, že..), nebo se sejít se a společně připomenout nějakou historickou událost?
    A ještě bych rád dodal, že vyčítání někomu tady že nic v tomto, ani obecně, pro lezce neudělal, ba naopak … tak to pardon, to je fakt (slušně řečeno) nefér, to asi cítí většina z nás.

  21. martan | 18.03.2013 - 11:44:13 | Reagovat

    Červená nad Vltavou
    http://drahy.wz.cz/cervena/
    …a jednou, na půdě starého domu v Bechyni jsem objevil historickou obrazovou publikaci “Letem Českým světem” s krásným obrazem mostu u Červené. Zde uvádím alespoň “Hesla původně německá, která zčeštil takto prof. Ad. Heyduk:
    Mnoha mužů věda,
    mnoha mužů píle,
    mnoha mužů znoj,
    vytvořily dílo,
    vznešených krás
    ku poctě Vás i nás.
    Základ v hrudi mocných skal
    cement žulu upoutal,
    hřeby pevny, ocel tuh,
    vzdoruj bouři, chraň Tě bůh.”
    …a německý originál?

  22. Lukas B. | 18.03.2013 - 15:48:58 | Reagovat

    podívám se někdy v letem českým světem.

  23. Vláďa Nehasil | 19.03.2013 - 11:15:55 | Reagovat

    Tak přece to jen jde.
    http://www.npcs.cz/piskovce-si-pripominaji-125-vyroci-ohleduplneho-lezeni

  24. Vašek S. | 19.03.2013 - 11:32:39 | Reagovat

    Co by to nešlo.
    Říkal jsem (11.3) – jsme rádi že vás máme ;-)

  25. Jeník Pleticha | 19.03.2013 - 11:50:57 | Reagovat

    Jen pro upřesnění při jednání s NPČŠ jsem podal dotaz dotaz,jestli by bylo možné připomenout výročí 125 let vylezení věži Pevnosti a vedení parku má zájem výročí oslavit a nabídlo,že se bude podílet a pořádat akce k výročí a budou průběhu roku realizovány a na každou akci bude čas na přípravu.

  26. Jan | 19.03.2013 - 11:57:19 | Reagovat

    Super! Teda i když 125. výročí mi přijde dost cimrmanovské.

  27. EC | 19.03.2013 - 12:17:04 | Reagovat

    Škoda, že na webu NPCS není i odkaz na článek a fotky http://cs.euroclimbing.com/?p=20858, eventuelně i přímo tento článek (http://cs.euroclimbing.com/?p=20710). Pokud by si návštěvníci webu NPČŠ chtěli dozvědět více o výročí, měli by snažší hledání informací. Bylo by to fajn.

    Za článek na NPCS velké díky, potěšil!

  28. Tomáš Salov | 19.03.2013 - 15:16:09 | Reagovat

    Dobrý den všem,
    odkazy na uvedené články na cs.euroclimbing.com jsme doplnili, díky za inspiraci.

  29. ZdenekK | 20.03.2013 - 12:28:23 | Reagovat

    V té stati NPČŠ o 125.výročí je v poznámce /3/ uveden nesprávný údaj o nuceném přejmenování Becksteinu na Pevnost při zpracování průvodce v roce 1950. Název Pevnost je poprvé uveden v průvodci Böhmische Schweiz z roku asi 1976. Dostal se tam při společném práci na průvodci děčínské vrcholové komise se saským partnery /u nás ten průvodce vyšel až v r.1980, inu plánované hospodářství../. Důvodem nebyla nemožnost publikovat německé názvy, ale snaha najít označení, které by nebylo v našem jazyce tak krolomné /”Beckův kámen” – přitom se jedná o dominantní věž/. Na mapě z počátku minulého století nese celý skalní výběžek označení “Křídelní stěna” a jeho část “Pevnost” . Ten název pro tuto věž schválila VK.

  30. Jeník Pleticha | 20.03.2013 - 14:15:46 | Reagovat

    Informaci o přejmenování máme od Helmuta Weigela,až se vrátí z dovolené,tak to pro jistotu ověřím a pak budu informovat.

  31. Vašek S. | 27.05.2013 - 13:09:22 | Reagovat

    http://www.npcs.cz/category/galerie/negativni-jevy
    klikni na obrázek “Zápis z vrcholové knihy na Pevnosti ”

    11.3.2013 jsem tu psal mimo jiné o tom, že na Pevnosti hnízdí sokol. Přesto si sem někteří ignoranti neodpustili březnový výstup.
    Hádejme se, dělejme si podrazy – fajn.
    Ale vysvětli mi Prcku, co ti udělala hnízdící sokolí samička z Pevnosti…

  32. ZdenekK | 27.05.2013 - 15:14:05 | Reagovat

    Doufám, že samičku sokola to kroužkování navýsost nadchlo. Fotoreportáž z dobytí vrcholu, slaňování k hnízdu, vybírání a posílání kuřátek někam a zase zpátky, to by byl důstojný závěr této krásné diskuze.

  33. Miki | 27.05.2013 - 15:53:29 | Reagovat

    Zákazy jako magnézium nebo zákaz lezení kvůli ochraně pseoudoškrapů (Čihadla) či hranice NP, mi přijdou hloupé a nesmyslné.

    Ale pokud někde hnízdí fógl, ještě k tomu kriticky ohroženej, tak by se zákaz lezení měl extrémně dodržovat. A myslím, že i to většinou funguje (např. Ústecká věž).

    Vaškovi S. díky za příspěvek z vrcholové knihy.

  34. Vašek S | 27.05.2013 - 16:05:32 | Reagovat

    :-)
    kroužkují se velká mláďata
    ale ne zas tak velká, aby neuletěla.
    V každém případě se to samičce nelíbí,
    ale ještě se mi nestalo, že bychom mláďata kroužkováním ohrozili na životě.
    On je rozdíl mezi rušením hnízda s vajíčky a hnízda s relativně velkými mláďaty.
    Kroužkování je standardní metoda umožňující získat důležité informace o stavu populace sokola stěhovavého. Dnes už se kroužkuje jen malé procento těchto ptáků.Při kroužkování se také prohlédnou – zjišťuje se jejich zdravotní stav.
    Sokol v Labských pískovcích díky člověku vymřel. Člověk ho sem koncem osumdesátých let zase vrátil. Vypustilo se za deset let téměř 80 sokolů. Z nich přežilo kolem deseti… Ti pak s velkou slávou začali hnízdit. Byl jsem u toho , kdy se v devadesátých letech hlídalo každé hnízdo dnem i nocí za nezištné pomoci desítek dobrovolníků… Nakonec se v Labských podařilo doslova vypiplat velmi silnou populaci sokola. Jsme dnes víceméně líhní sokola pro celou střední Evropu. Kroužkování (také z něj nejsem nadšenej) k tomuto úspěchu také nemalou měrou pomohlo.
    To co Zdeňku popisuješ jsem také zažil.Bylo to v začátcích a odborník ornitolog se bál výšek – takže se pár hnízd kroužkovalo spuštěním mláďat do rukou odborníka. Velmi rychle jsme ale sehnali ornitology, kteří se výšek nebojí.Dnes je takové kroužkování záležitostí několika minut v hnízdě.

  35. Vašek S | 27.05.2013 - 16:09:04 | Reagovat

    Ještě jsem zapoměl říct, že bez skvělého přístupu naprosté většiny lezců k sokolům by se návrat sokola do našich skal nikdy nepodařil

  36. Jeník Pleticha | 27.05.2013 - 19:08:39 | Reagovat

    Za OVK Labské pískovce můžu napsat,že většina lezců dodržují dočasné uzavírky hnízdění dravců a i v terénu pomáháme značit dočasné uzavírky všichni lezci o uzavírkách byli dostatečně informovány,takže tento ojedinělí přestupek,je kazí dobré jméno lezců.
    Předseda OVK Labské pískovce
    Jeník Pleticha

    Můj osobní názor :
    Vlk mi nedávno říkal,že lidská blbost se dostává mezi lezce a poslední dobou pozoruji,že se ji daří v oblastech Labské pískovce!A to ještě nekomentuji popsání vrcholové knížky to radši bez komentáře!!!!!

  37. :o( | 27.05.2013 - 19:53:54 | Reagovat

    Kdyby byl člověk zlej, tak by šel na oplátku škodit na nějakej orienťák, aby si kluci uvědomili, že vyjednat pravidla, aby vše bylo korektní, není zcela jednoduché…

  38. Prcek | 28.05.2013 - 17:16:08 | Reagovat

    Ad. Vašek S.
    Hnízdící sokolí samička mi nic zlého, Václave, neudělala a jsem přesvědčen, že ani já jí. Jak jsi se mohl při kroužkování přesvědčit. K výstupu: výstup na Pevnost byl zahájen 28.2.2013 (mohu doložit), tj. v povoleném období, ke skále jsme přišli po značené horolezecké pěšině. Skála byla suchá, vymrzlá. Lezli jsme Starou cestu, tj. na druhé straně od hnízda tohoto rozsáhlého vrcholu. Celý výstup probíhal v tichosti. Výstup byl uskutečněn na počest vůbec prvního skalního výstupu v Československu a já osobně toto výročí považuji za začátek Českého horolezectví. Emoce z tohoto nočního výstupu jsou zaznamenány ve vrcholové knížce a snad mi je lezecká veřejnost odpustí. K sokolí samičce: sokolí pár víkend před výstupem a ještě další tři víkendy poté poletoval mezi Gabrielinou věží a Pevností. Do poslední chvíle jsi nemohl vědět, na kterém vrcholu sokoli zahnízdí (v minulosti tento pár vyvedl mladé na obou hnízdištích). K zahnízdění, podle mého názoru, došlo až v prvním týdnu v dubnu (díky dlouhé zimě) a to na Pevnosti. To usuzuji z toho, že koncem dubna začal rozruch u hnízdiště, krmení mláďat (samička seděla na vajíčkách více jak 3 týdny). Pokud jsi byl 27.5. kroužkovat, tak jsi kroužkoval, dle mého názoru, cca 30 dnů stará mláďata.
    Můj přístup, Vašku, k ochraně přírody znáš a víš, že jsem to i několikrát dokázal (např. když jsme zachraňovali mláďata jezevců, kteří spadli do betonové skruže, nebo osvobození uvázaného srnce mezi stromy – měl v paroží zamotanou stuhu od ohradníku a bez pomoci by zahynul, koloušek v oplocence, atd.). Ale vraťme se k tématu.
    Problematika hnízdění dravců je mi dobře známá a nikdy bych úmyslně našim milým létajícím kamarádům neublížil. Tvůj naštvaný příspěvek nemá opodstatnění a vyvolá jen negativní reakce zlých lidí, jak je vidno z dalších příspěvků.
    PS: kolik mláďat sokola jste na Pevnosti okroužkovali?

  39. Vašek S | 28.05.2013 - 18:38:41 | Reagovat

    Dobrá zpráva je, že jste tam lezli v únoru. Ale pak máte napsat 28.2.2013, nebo 1.3.2013.
    Když napíšeš “BŘEZEN 2013″, nemůžeš se divit reakci.
    Pak tam taky píšeš:”Ano, horolezectví je v těchto oblastech ze zákona zakázáno.” Týhle šifře také nerozumím :-)
    Co se týká sokolíků – nakonec jsme do hnízda neslanili. Mimo jiné kvůli začínajícímu dešti.

  40. Anonymous | 29.05.2013 - 06:14:20 | Reagovat

    Proč ste lhali v tom zápise??? Když ste lezli v únoru a napsali,že to byl březen, tak je to prostě lež! A teď tvým výmluvám máme věřit??

  41. Prcek | 29.05.2013 - 06:52:38 | Reagovat

    Je známo, Vašku, že Carl Beck s druhy vylezl na vrchol v březnu 1888. Nebyla to tak výrazná věž, jako jsou v Sasku, proto výstupu nevěnoval takovou pozornost, a proto přesný den nebyl pro něj podstatný. Ani pro nás v tomto měsíci není den podstatný – jistá symbolika. Ale zaslechl jsem, že se NP přesný den výstupu pokusí dohledat. Držím palce.
    “Ano, horolezectví je v těchto oblastech ze zákona zakázáno” – jsme pravděpodobně jediný stát na světě, kde je sportování (horolezectví) zakázáno zákonem. A protože všichni víme, že to není správné, tak se snažíme (sportovci a v tomto případě i OP) najít cestu, jak tento nesmysl obejít např. výjimkou ze zákona. Myslím si, že této šifře rozumíš :-).
    Počasí je letos opravdu dost divoké. Myslel jsem si, že to nejvíc vadí lezcům, kteří kroužkují skály. Ale teď vidím, že to vadí i kroužkujícím ochranářům-ornitologům :-). Každou chvíli mladí sokoli z hnízda Pevnosti vyletí. Měli štěstí, jsou svobodní, bez prstýnku kolem nožky pařátku. Přeji jim (a určitě nejsem sám) dlouhověkost.

  42. Jeník Pleticha | 29.05.2013 - 15:34:01 | Reagovat

    Podmínky pro lezení v oblastech NPČŠ :
    http://www.npcs.cz/sites/default/files/user_files/ke_stazeni/Zakony/navstevni_rad.pdf

  43. Vašek S | 29.05.2013 - 18:18:52 | Reagovat

    To s tím zákazem ze zákona je matoucí.
    Prakticky je lezení zcela legálně v NP povoleno.
    V zákoně 161/1999, kterým se NPČŠ vyhlásil,
    je horolezectví zakázáno, ale počítá se s vyjímkou ze zákona, která upřesňuje bližší podmínky za kterých je možné horolezectví provozovat. Je to takto uděláno proto, aby se konkrétní podmínky pro provozování horolezectví na území NP mohly měnit bez nutnosti změny celého zákona. Takto je to tuším i u NPR Kaňon Labe. Znovu podotýkám, že nejsem právník. Nicméně horolezecká činnost je na území NPČŠ legálně provozována 13let.
    Zavádějící polopravda je, že je lezení ze zákona na území NPČŠ zakázáno.

  44. Prcek | 29.05.2013 - 20:29:22 | Reagovat

    Ano, Vašku, podle mého názoru bylo do roku 2006 horolezectví v NP legální, tj. povolené na základě výjimky ze zákona. Proto ČHS podala žádost o výjimku na další roky, kterou ale nedostala!!! Od roku 2007 si nejsem tak úplně jistý, zda NP postupuje správně a to tak, že si vyložil, že vyhláška 1/2001 NŘ je více než zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody respektive, že daný zákaz podle ustanovení §16f zákona o ochraně přírody díky NŘ neplatí.
    Co se týká NPR Kaňon Labe, zde je standardní výjimka ze zákona. Lezení v kaňonu je legální a postup CHKO není v rozporu se zákonem č. 114/1992 Sb..
    Vašku, vyhláška přeci nemůže jít proti znění zákona, jinak řečeno zákon je nadřazen vyhlášce.

  45. Vašek S | 29.05.2013 - 21:01:57 | Reagovat

    Tak jo. Dál už na to nemám.
    Tohle budeš muset dořešit s odborníkem.

  46. Prcek | 30.05.2013 - 05:58:20 | Reagovat

    Již před nějakým časem jsem tě žádal o schůzku.
    Je řešení. Ale bude muset dojít ke změně NŘ, kde bude v článku horolezectví odkaz na výjimku ze zákona (např. na další přílohu). Při změně NŘ je nutné vyladit diskriminační prvky článek 5 (vstup do NP, turistika), odstavec 2., článek 6 (horolezectví), odstavec 1 a 2. a do výjimky opravit současnou přílohu č.2
    Jelikož se této diskuze zúčastňujeme jen my dva, tak abychom nenudili čtenáře EC, navrhuji se sejít a probrat to. Schůzky by se měl zúčastnit i současný předseda OVK LP Jeník a odborník (nechám na tobě).

  47. Vašek S | 30.05.2013 - 06:58:42 | Reagovat

    Tyhle právní tanečky rád přenechám odborníkům.
    Pro mě je důležitý, že horolezectví je v NP povolené a až budou odborníci měnit Návštěvní řád NP, bude na nich co změní.
    Nečekám, že by bylo horolezení v NP dáno mimo zákon.

  48. Prcek | 30.05.2013 - 14:09:22 | Reagovat

    Máš pravdu, Vašku, buďme rádi, že se v NP může lézt, alespoň ti lezci z ČHS a U.I.A.A.(díky NŘ). Ostatní lezci, hold mají zákaz (ze zákona č. 114/1992 Sb.:-))) – s tou polopravdou musím nakonec souhlasit. Kouknul jsem na vyhlášku 1/2001 NŘ, je asi také v souladu se zákony č. 114/1992 Sb. a č. 161/2000 Sb. Příště, než něco napíši, tak si to raději nejdříve ověřím. Omlouvám se. Také nečekám, že by bylo horolezectví v NP nastálo zakázané. Díky za diskuzi a měj se dobře.

Post a Comment

Buď emailem informován na velké slevové akce a výprodeje zboží horolezeckého obchodu:

ECstore.cz

Zde vyplňte Váš email pro odběr akčních nabídek: