Jizerky, klettersteigů ráj

Autor Josef Novotný | Datum 09.27.2010

Do diskuse o plánech na zadrátování skal v Jizerských horách (viz aktuální zpráva Vladimíra Vršovského na horyinfo.cz) se dopisem do redakce zapojil i náš kamarád, dlouholetý horolezec, turista – značkař, milovník hor a umění, literát a feldkurátor, Josef Novotný. Jeho další zajímavý a především zasvěcený pohled na problematiku z jiného úhlu nyní uvádíme:

Obecně si myslím, že každá Via Ferrata je pro průměrného českého turistu zvyklého chodit po značených trasách KČT stejně exotická jako pohled na zatlučený kruh u hrany Homole cukru v Ádru. Když už jsem se dostal v myšlenkách do této oblasti, tak přístup na hrady Střmen, Adršpach a Skály je tak asi hranice, za kterou normální turista nejde. Například zde v děčínském obvodě jsme loni řešili stížnost na nebezpečný přístup na vyhlídku na hradě Vrabinci. Než bychom tam budovali zábradlí a žebříky, radši jsme ukončili tvarovou odbočku pod temenem skály, na kterou si už zdatnější vylezou sami bez KČT.

Většina českých turistů si vystačí se značkou a lesní cestou (ilustrační foto EC)

Budování ferraty v Jizerských horách je záměr, který je nutno hodnotit v kontextu s budováním singltreků.

Jde o komerční využití krajiny nikoli o službu turistům. V konkrétním případě, kdy jde na vrchol vystoupit po schodech, se mi jeví, že ani nejde o konkrétní ferratu, která pro svoji malou expozici ani nemůže být pro adrenalinovou mládež atraktivní, jako o průlomovou akci umožňující získat precedens k budování dalších. Mám dojem, že v oblasti je dostatek vhodnějších lokalit v podobě nepoužívaných lomů nebo v soutěskách pod Spálovem. Ideálním příkladem je pro mne Kamenárka u Štramberka.

Také se může stát, že budování této infrastruktury cestovního ruchu bude podpořeno politicky jako součást velebení a získávání pracovních příležitostí v regionu po letošních katastrofálních povodních.

Ani argumentace s ferratami na Žitavsku neobstojí, protože je přizpůsobována současné potřebě, kdyby o ně Němci stáli, už v Jizerkách vznikly dříve.

Stručně a krátce. Nelíbí se mi to. Nebere to ohled na existující cesty a dělat ferrátu o sklonu 60° v mechu a kapradí je podivnost.

Zdar a sílu!

Josef Novotný, Děčín


  1. Komentáře: 27 - “Jizerky, klettersteigů ráj”

  2. Jeník Pleticha | 28.09.2010 - 12:41:44 | Reagovat

    Já osobně čekám na názor lezců Huška,ml.Huška a Hejnických lezců samozřejmě stanovisko místního OVK a zároven ofiko stanovisko CHKO Jizerské hory.A nebylo by od věci i organizátorů feráty na Kočičí kámen co jsi tam otevřou půjčovnu a bufík na Hubertce!(to jsem se dočetl diskuzi na horyinfo.cz)

  3. Hlína | 28.09.2010 - 19:43:53 | Reagovat

    Jeníku, já nemůžu mluvit za druhé, takže na názor Hušků si musíš počkat, zda uznají za nutné ho tu prezentovat. Nicméně oba se mnou ochotně spolupracovali při pořízení fotodokumentace k článku na Hory info. Vzhledem k panujícímu počasí v Jizerkách to asi byl jeden z posledních průstupů Skialpinistické.
    Při formulování stanoviska Správy CHKO, které jsem sice psal já, ale podpepisoval J.H.starší (a jako vedoucí pracoviště i nese odpovědnost) byla posuzována pouze stránka dopadu na přírodní prostředí v lokalitě (takovým tím úřednickým ptydepe “dochovaný stav přírodního prostředí”). Správa CHKO Jizerské hory nehájí zájmy ani horolezců, ani cyklistů, ani včelařů, ani členů klubu přátel žehu. Pouze jejich aktivity a záměry posuzuje v konfrontaci s ustanoveními zákona o ochraně přírody a krajiny. Nehájí zájmy horolezců ani tehdy, když vedoucí pracoviště a někteří jeho podřízení horolezci jsou (za to nejsou vymzdívání, to je jejich soukromá aktivita). Možná si umíš představit ten křik, kdyby Správa CHKO postupovala “zaujatě” a někomu stranila. Horolezci musí své zájmy hájit samostatně. Mají k tomu svůj svaz, svoje komise a dokonce už mají ochranu přírody i v preambuli stanov svého spolku.
    Jako člen svazu se ptej svých volených funkcionářů,co je ještě možno udělat v evidentním časovém presu (obávám se, že už nic), jako občan se ptej zástupců státního podniku Lesy České republiky (a je to podnik, který není majitelem lesa, ale je zřízen ke správě státního lesního majetku), zda je záměr osobním přáním konkrétní osoby (lesního správce) ,nebo zda vznikl na základě veřejné objednávky a kdo ji formuloval. Příslušné e-amilové adresy najdeš na veřejné stránce státního podniku Lesy ČR.
    Hlína

  4. Kuba Turek | 29.09.2010 - 01:03:44 | Reagovat

    Osobně nejsem příliš příznivcem ferát, ale rozhodně bych neřekl, že zájmy českého turisty končí na turistické pěšince. Čeští turisté už mají rozhled, znalost Evropy, ledovců, ferát, alpských štítů… Takže feráta pro ně není nic neznámého. Stačí se podívat na složení turistů, kteří lezou těch pár ferát v Žitavských horách. Určitě čtvtina a myslím že i více, jsou Češi.

  5. Jeník Pleticha | 29.09.2010 - 06:26:14 | Reagovat

    Ahoj Hlíno!
    Jsem rád, že jsi na problém ferát v Jizerkách upozornil, jinak bychom se o tom dozvěděli až by bylo po všem, a to už je pozdě! Je jasný, že feráty do Jizerských hor nepatří, a to každý soudný člověk musí uznat, ať je lezec nebo turista! Proto nechápu zastánce ferát na lezeckých cestách z řad lezců!!

  6. Josef Novotný | 29.09.2010 - 08:28:39 | Reagovat

    Pro Kubu Turka: Tvůj popis průměrného českého turisty sedí na Papouše, to by odpovídalo, kdyby pobíral důchod. Ale vážně a konkrétně, ferrata na Kočičích kamenech by měla smysl jen jako pokus o zápis do Guinessovy knihy rekordů jako nejkratší, nejpoloženější a nejrezavější ferráta na světě.

  7. Kuba Turek | 29.09.2010 - 13:18:43 | Reagovat

    To nezpochybňuju. Feráta na Kočičích kamenech je podle mne blbost. Ale tuzemské turisty bych nepodceňoval. To se stalo Klubu českých turistů a teď se snaží horkotěžko dohnat trendy.

  8. Svinčo | 30.09.2010 - 22:25:54 | Reagovat

    Jeníku, na zdravý rozum, který zmiňuješ na Horyinfo, bych nesázel. Dnes dopoledne mi přišel email od CVK s požadavky na vytipování lokalit klettergartenů. Patrně to uveřejním v MANTANĚ v rubrice “Z chorých mozků”. Bude to taková satirická tištěná alternativa hlasitého “NE” od místní OVK přemíře železa bez ohledu na to, od koho a komu je určeno. Železo totiž v nadkritickém množství přímo vybízí ke komerčnímu “zneužívání” skal, které se mi z duše protiví. Ale ve finále, jestli někdo nahulí do skály borháky, kramle, nebo na ní postaví srub či rampu na rogalo, nic nezmůžu. Nejsou skály jenom lezců jako není nebe jenom letců. Čí jsou, toť otázka!

  9. Jeník Pleticha | 01.10.2010 - 06:14:37 | Reagovat

    Ohledně Klettergartenů jsem taky dostal a za OVK Labské pískovce, že nemáme vhodné oblasti a odmítavý stanovisko. A o to jde, prostě se ozývat a podávat jasný stanoviska ke komerčnímu zneužívání skal a hlavně nemlčet. Feráty do Jizerek prostě nepatří! Požádal jsem o stanovisko SBB (dost s níma jednám za OVK LP), nové feráty nebudují, jen udržují staré a můj dotaz poslali do Žitavy, tak se uvidí co odpoví Žitava.

  10. Papouš | 01.10.2010 - 07:17:19 | Reagovat

    Gitanes z Gitavy si se železem ve skále poraděj hravě – a bude to lautr návrat ke kořenům, páč to vemou i se slaňákama :-))) Už vidim ten film vo tom, jak se perou vo železo – souboj žitánů…

  11. Papouš | 01.10.2010 - 07:26:47 | Reagovat

    to Leonardo: můžeš si myslet, že železo ve skále a klettergarteny jsou dílo chorýho mozka, ale vydávat to za stanovisko místní OVK? jako lokální bafuňář skřípu zubama :-))))

    99 ze 100 Tašováků z východní části Středohoří si myslí, že dobře vodjištěná cesta je dobře vodjištěná cesta.

    Spíš bych to vobrátil: do rubriky CHM bych dal snahu vymejšlet klettergarteny, když už je tu přeci dávno máme :-)))

    Za protektorát Bohren und Kleben Papa-gay (papež všech menšin)

  12. Párek | 01.10.2010 - 23:52:24 | Reagovat

    To, že vznik zhovadilosti tak obludných rozměrů podporují okolní obce jsem ještě schopen pochopit. Ty tím, předpokládám, počítají se zvýšením atraktivity oblasti a tím i zvýšením turistického ruchu. Z jakých pohnutek však propagují vznik zcela zbytečné pseudoferáty Lesy ČR? A Horská služba? A co jizerkohorští lezci – zde bych skutečně čekal výraznou vlnu nevole.!?
    A vyjádření správy CHKO? Pokud ta vyzní ve prospěch tohoto počinu, tak už nerozumím doslova ničemu!
    Desetiminutová ferata – nejde ve všem držet krok se světem. Pokud prostě skály a hory na feráty nemáme, tak tu nebudou. Proč kurvit (nejde to říci jinak) jizerské skvosty železnými kramlemi? Ty sem nepatří!!

  13. J.Hušek | 08.10.2010 - 10:04:55 | Reagovat

    Nebudu komentovat pohnutky LČR, stanovisko HS ani názory jizerskohorských lezců (potažmo ČHS a jeho OVK). Omezím se na vysvětlení pozice Správy CHKO Jizerské hory. V CHKO (odstupňovaně podle zonace), respektive v “rezervacích” existují činnosti zákonem přímo zakázané nebo vázané na souhlas Správy CHKO (souhlas se vydává ve správním řízení). Ke stavbám (mimo 4.zónu) se pak vydává závazné stanovisko, kterým je vázán stavební úřad při povolování stavby. Zřízení feráty na Kočičích kamenech (na rozdíl od dříve zamýšlené feráty v národní přírodní rezervaci na Frýdlantském cimbuří)nespadá do výše zmíněných limitů a Správa CHKO k němu nevede žádné řízení ani nevydává závazné stanovisko (pozn. – co je a co není stavba, to nevykládá Správa CHKO, ale stanovuje příslušný stavební úřad). Teoreticky by Správa CHKO mohla vést řízení o zákazu činnosti nebo stanovení podmínek podle §66 zákona o ochraně přírody a krajiny, ovšem pouze tehdy, pokud by činnost mohla způsobit nedovolenou (!?) změnu přírodního prostředí. Nebo využít (v tomto případě spíše zneužít) §12 pojednávající o krajinném rázu. Po pravdě řečeno, neumím si dost dobře představit argumentaci, kterou bych věrohodně z pohledu ochrany přírody odůvodnil zákaz zřízení feráty ve zdejších konkrétních podmínkách, tedy na dohled od “hospody”, na skále, kde jsou více než 100 let vytesány schody a umístěno zábradlí a v jejíchž stěnách je umístěno něco mezi 10-15 fixními jisticími body (převážně masivní kruhy). V našem stanovisku jsme navrhli podmínky, které by omezily narušování okolního prostředí zvýšenou návštěvností (respektive zajistily sanaci současného poškození). Tyto podmínky žadatel (Lesy ČR) zajistí tak, že přeloží stávající přístupovou pěšinu na nově upravenou starou cestu v těsné blízkosti a provede stabilizaci okolí skály proti erozi. Obávám se, že ochrana přírody v tomto případě není schopna účinně podpořit oponenty záměru a ani to dělat nemůže a nesmí. Můj osobní názor je v přitom zcela irelevantní.
    Tentokrát oficiálně za Správu CHKO Jizerské hory

  14. Josef Novotný | 08.10.2010 - 11:27:01 | Reagovat

    Jinými slovy: Zachováme se přesně podle metodiky plošné ochrany území. Návštěvníkům nastavět po obvodě chráněného území dostatek překážek ve formě atrakcí, naučných stezek a pod., aby neměli dostatek času dostat se, než zapadne slunce, do skutečně cenných oblastí v centru území a zpět k autu. Šmitec.

  15. ranpa | 08.10.2010 - 11:29:32 | Reagovat

    to JH: Díky za vysvětlení. Mohl bys prosím tě nám laikům doplnit rozdíl mezi závazným stanoviskem, které vydat nemůžete a stanoviskem, které Správa vydala a Lesy ČR se jím řídí (musí?).

  16. J.Hušek | 08.10.2010 - 13:29:07 | Reagovat

    Ona Správa CHKO má 2 polohy (“tváře”). Jednak je orgánem státní správy v ochraně přírody na svěřeném území, jednak je odbornou organizací, která kromě monitoringu, inventarizací, řízení praktických opatření k ochraně území a druhů taky připravuje odborné podklady pro svoje vlastní státně správní rozhodování (na rozdíl např.od České inspekce ŽP nebo obecních, městských či krajských úřadů, kteří jsou převážně “úředníky” a odborné podklady získávají zpravidla externě. Pokud jsme osloveni v nějaké věci (zde se záměrem feráty), neodbydeme to konstatováním, že v daném případě sami nepovedeme správní řízení ani nebudeme vydávat závazné stanovisko (jako dotčený orgán státní správy a jako závazný podklad pro rozhodování jiného úřadu – například, ale nejen, pro stavební úřad). Snažíme se formulovat i odborný názor (třeba tím zmíněným “stanoviskem” nebo “odborným stanoviskem” nebo “vyjádřením” atd.). To není závazné, nikdo to není povinen respektovat, ale většinou se lze rozumně dohodnout. Takže v tomto případě Lesy ČR “nemusí” dělat ta doporučená opatření. Protože to ale považujeme za poměrně důležité, hledali bychom v případě jejich nesouhlasu jiné způsoby, jak je k tomu formálně přimět (například budeme navazovat jednáním kolem vjezdů a parkování na chatu Hubertku, kde kromě LČR bude partnerem i vlastník a nájemce objektu). Těch možností, jak dosáhnout žádoucího výsledku je více, ne toliko nařízení cestou správního rozhodnutí. Omlouvám se za poměrně komplikované (a přesto dosti zjednodušené) vysvětlení, ale snad je to srozumitelné.
    To Josef Novotný: Z komentáře cítím kritický tón, ale dost dobře nevím, proč tam je. Přesně takhle to totiž funguje, a nejenom u nás (před časem jsem strávil pár týdnů v Yosemitech – údolí je obětovaný lunapark, kousek od asfaltek už je klid, mimo údolí divočina, kde skoro nikoho nepotkáš). Třeba v Jizerkách je žádoucí uchovat klid alespoň v části území (tok a hnízdění tetřívků, jeřábů, atd.atd.). Řešíme to tak, že oblasti úředně nezavíráme, ale nesouhlasíme tam s vyznačením cyklotras nebo s úpravou lyžařských tratí. Pár lidí tam úplně legálně jde pěšky, jede na kole nebo na lyžích, ale je to jen zlomek toho, co by se tam hrnulo po značených nebo upravených trasách. Zvířatům to vyhovuje a lidem nevadí. Je na tom něco špatně?

  17. Jeník Pleticha | 08.10.2010 - 15:31:36 | Reagovat

    Děkuju za stanovisko z CHKO. Jen mám dotaz tu ferátu na Kočičí kamen s tím přišel konkrétně, kdo z hejnických lezců? Někdo musel požádat Lesy ČR o povolení a tímto nápadem? Když už si vyjednal povolení, tak by mělo být jasný, kdo to je a proč nejkratší ferátu chce udělat! A vysvětlit, proč takovou hovadinu chce udělat! A otázka pro všechny – skončí to jen u jedný feráty nebo se v jizerkách dočkáme dalších, třeba na Kohoutích hřebenech?!? Proč jizerský lezci mlčí? To prostě nechápu!

  18. Josef Novotný | 10.10.2010 - 09:11:59 | Reagovat

    To J. Hušek: Obecně je to pravidlo samozřejmě užitečné, jednoduché a funkční, ale krátkodobé. V konkrétním případě je to pro mne známkou, že se potvrzuje věta z článku, že je to nutno hodnotit v kontextu se singltreky. Z dlouhodobého hlediska je to řešení na úrovni vietnamského stánku. Doufám, že naše společnost jednou vyspěje tak, aby se občané dokázali v odlehlých oblastech živit sofistikovaněji a v souladu s udržbou krajiny dle principů trvale udržitelného rozvoje. Jakkoli tuto formulku nesnáším.

  19. Jeník Pleticha | 10.10.2010 - 18:52:03 | Reagovat

    Mě by ještě zajímal názor ml.Huška, který zastává názor, že na Temnou věž, by se neměl osadit malý slaňák, aby tam nelezlo moc lezců.

  20. J. Hušek ml. | 10.10.2010 - 19:25:19 | Reagovat

    Zdravím.
    1. Můj názor na ferratu je zcela jasný. Myslím si, že na danou lokalitu nepatří a nenapadá mě v Jizerkách žádné místo, kam by patřila. Obecně v cestách nemám rád nadbytek železa (pouze můj soukromý postoj)a kramle a dráty jsou pro mě daleko za hranicí (nejen) dobrého vkusu.
    2. přemýšlím, odkud je ta informace o odmítání slaňáku na Temné věži. Nepamatuji se, že bych cokoli takového vyslovil. Snad jsem kdysi udělal v tomto smyslu vtip před investigativním CAO-hauptšrajberem JCh. Ovšem to se týkalo Důlní skály a poznámka byla vyslovena značně v nadsázce. Pravděpodobně jsem dodal i něco v tom smyslu, že lidi se nahoře nehromaděj, takže nějak sestoupit evidentně lze – znalci vědí. Pokud bude silný veřejný tlak na osazení slaňáku na Důlní skále a lezný vesmír sezná, že bez toho nelze dále existovat, tak já s tím problém mít nebudu. Ačkoli mi tam přijde zbytný.

  21. Fábera | 10.10.2010 - 19:38:44 | Reagovat

    JéHušku, tvá cimrmanovská odpověď mě pobavila.
    Lidi se nahoře nehromaděj, takže …
    Moc pěkné.
    P.S. Jo a pod skálu jsi koukal?

  22. Jeník Pleticha | 11.10.2010 - 06:54:59 | Reagovat

    Teď ani nejde jestli má nebo nemá být někde slaňák. Ale o to, co děláte proto, aby ta feráta vůbec nevznikla a proč jsme se to dozvěděli tak pozdě!?! Už jsem oslovil o stanovisko SSB, který mi odpověděl, že v Sasku udržují už jen staré feráty a nové zásádně vznikat nebudou! A poslali můj dotaz na feráty i na Žitavský lezecký svaz, ten zatím neodpověděl! Budu mít ještě na konci roku jednání s NPČŠ a CHKO LP a pevně věřím, že se shodnem, že feráty v Labských oblastech vznikat nebudou! Ale v Jizerkách je místní OVK a hlavně CHKO a prostě plno lezců, kteří by už konečně měli přestat dělat mrtvý brouky!!!

  23. Blahouš Smrtihlav | 11.10.2010 - 19:27:15 | Reagovat

    Opět důkaz toho, mluvím o souhlasu s realizací ferrat v Jizerkách, že my (jako naše společnost) ztrácíme zdravý rozum. Když se půjdu projít po přírodě jako normální člověk (nehorolezec) a uvidím dráty v šutru, tak pravoděpodobně pomocí těch drátů na vrchol šutru vylezu a budu mít dobrý, ale i velice známý pocit, že jsem opět něco “adrenalinového” zažil. Něco jako umělé stěny a lanová centra a jiná sterilní (Svinča dovolí, že používám jeho výraz) zařízení, která nahrazují skutečný zážitek. Tak trochu jako umělé květiny. Vypadají dobře, někdy i voní, ale těžko se nechám unést zázrakem přírody. Ale když na tom kameni “nic” nebude, tak budu mít velice nevšední pocit z krásné přírody. Kdo dává přednost “adrenalinovému zařízení” před přirozeností přírody, ten by potřeboval pořádně do rypáku.

  24. Papouš | 11.10.2010 - 20:04:40 | Reagovat

    ty jo, co hororklubér to silácká rétorika :-) to vypadá, že nikdo z Vás nešel nikdy po ferratě :-)

  25. Fábera | 11.10.2010 - 22:00:51 | Reagovat

    Já ne a ještě na dlouho to nemám v plánu. No a do Jizerek doufám, že nikdy.

  26. Pavel Suchopárek | 12.10.2010 - 05:22:04 | Reagovat

    Nikoli silácká rétorika, pouze poněkud odlišný přístup k lezení. Možná sis ještě nestihl, Papouši, všimnout, že jediný, jediný ze sta Tašováků, co podporuje tyto lunaparky, paferáty a přejištěný cesty seš Ty sám. Nic ve zlém, ale zamysli se nad tím.

  27. Papouš | 12.10.2010 - 08:29:20 | Reagovat

    ale to je skvělá zpráva – hned vyrazim do Jury, nikdo tam nebude. Pak to střihnu do lezcůprostý Provánse :-)

  28. Blahouš Smrtihlav | 12.10.2010 - 09:43:27 | Reagovat

    Jak jsem psal dřív Papouši, tvoje komentáře mě baví a myslím to vážně, ale … . Dokonce jsem se i po ferátce prošel, ale tyhle šidítka, který ničej opravdový hodnoty, jsou tak trochu k pos…í.

Post a Comment

Buď emailem informován na velké slevové akce a výprodeje zboží horolezeckého obchodu:

ECstore.cz

Zde vyplňte Váš email pro odběr akčních nabídek: